Πώς να διευκολύνουμε την ανάπτυξη του λόγου στα παιδιά από το 2 έως 3 ετών:
Το παιδί ηλικίας 2-3 ετώνχρησιμοποιεί τη γλώσσα για ναμιλά και να μαθαίνει τον κόσμογύρω του. Το παιδί μπορεί:
1. Να εκφράσει τη γνώμη του.
2.Να συζητήσει μαζί σας.
3. Να ακολουθήσει απλές οδηγίες.
4. Να κατανοεί τη χρήση των αντικειμένων και των ρημάτων.
5. Να απαντά σε ερωτήσεις τύπου «ποιος ….», «τι ….»
Το παιδί σας είναι ήδη πιο αυτόνομο και μπορεί να ολοκληρώσει απλές εργασίες που του αναθέτετε. Χρησιμοποιεί την ομιλία του στο παιχνίδι και του αρέσει να ακούει ιστορίες και παραμύθια. Το παιδί επιθυμεί να συμμετέχει ενεργά στις καθημερινές δραστηριότητες.
Διευκολύνετε την ανάπτυξη του λόγου του παιδιού σας εάν προσπαθείτε:
Να επιτρέπετε στο παιδί σας να μιλά για ένα θέμα και δίνετε την απαιτούμενη προσοχή και χρόνο για να το ακούσετε και να του απαντήσετε. Εμπλουτίζετε τη συζήτησή σας προσθέτοντας πληροφορίες σχετικές με το θέμα σας.
Παίξτε παιχνίδια με κίνηση για παράδειγμα «τρέξε στο μεγάλο κουτί», «χτύπα τα χέρια και τα πόδια».
Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια για να μάθει το παιδί να περιμένει τη σειρά του όπως «τι ακούς;», «λόττο με εικόνες», «βρίσκω το ίδιο», «παζλ».
Πείτε τραγούδια με κίνηση όπως «χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ».
Επιτρέψτε στο παιδί σας να εμπλακεί σε καθημερινές δραστηριότητες, έτσι του δίνετε ευκαιρίες να αναπτύξει το λόγο του.
Διαβάστε με το παιδί σας καθημερινά. Όταν κοιτάζετε ένα βιβλίο, να ονομάζετε, να εξηγείτε και να περιγράφετε τις εικόνες. Το καθημερινό τραγούδι, για παράδειγμα την ώρα του ύπνου, βοηθάει το παιδί να ηρεμήσει, να αισθανθεί ασφάλεια και διευκολύνει τη βαθιά συναισθηματική επικοινωνία.
Όταν το παιδί σας γίνει 3 χρονών, θα μπορεί να συνομιλεί μαζί σας, αλλά και με πρόσωπα της οικογένειας και του οικείου περιβάλλοντος. Το παιδί καταλαβαίνει πολλές λέξεις και φράσεις, συμπεριλαμβανομένων επιρρημάτων και επιθέτων, όπως «κάτω», «μεγάλο/ μικρό». Θα αντιλαμβάνεται προσωπικές αντωνυμίες και θα μπορεί να απαντά σε ερωτήσεις τύπου «που….;».
Το παιδί σας θα μπορεί να χρησιμοποιεί ένα ευρύτερο λεξιλόγιο, να φτιάχνει προτάσεις με τρεις-τέσσερις λέξεις, θα μπορεί εκτός από το να ονομάζει αντικείμενα, να εκφράσει μια δική του ιδέα, ένα συναίσθημα. Τα παιδιά αρχίζουν να κάνουν πολλές ερωτήσεις σ’ αυτό το στάδιο.
Πηγή: Πανελληνίος Συλλόγος Λογοπεδικών